3DSで遊ブログ

3DSでちょっと変わった遊びをしてみたいのです

3DS エミュレータ Citraはどうなっているか?

訴訟により提供停止となりましたNintendo Switchエミュレータ「Yuzu」の提供が停止となり、同じく3DSエミュレータ「Citra」も公開停止となりました。

著作権侵害とのことですが、本家以外がエミュレータ開発してたらそうなりますよね。USB接続できる3DSのカードリーダーとSwitchが接続できるようなオプション出してくれないかな。

 

Citraのホームページを見てみるとこんな感じになっています。

■原文抜粋

Hello yuz-ers and Citra fans:

We write today to inform you that yuzu and yuzu’s support of Citra are being discontinued, effective immediately.

yuzu and its team have always been against piracy. We started the projects in good faith, out of passion for Nintendo and its consoles and games, and were not intending to cause harm. But we see now that because our projects can circumvent Nintendo’s technological protection measures and allow users to play games outside of authorized hardware, they have led to extensive piracy. In particular, we have been deeply disappointed when users have used our software to leak game content prior to its release and ruin the experience for legitimate purchasers and fans.

We have come to the decision that we cannot continue to allow this to occur. Piracy was never our intention, and we believe that piracy of video games and on video game consoles should end. Effective today, we will be pulling our code repositories offline, discontinuing our Patreon accounts and Discord servers, and, soon, shutting down our websites. We hope our actions will be a small step toward ending piracy of all creators’ works.

Thank you for your years of support and for understanding our decision.

 

■日本語約

yuz ファンと Citra ファンの皆さん、こんにちは。

本日は、yuzu および yuzu による Citra のサポートが即時終了することをお知らせいたします。

yuzu とそのチームは、常に著作権侵害に反対してきました。私たちは、任天堂とそのゲーム機やゲームに対する情熱から、誠意を持ってプロジェクトを開始し、危害を加える意図はありませんでした。しかし、私たちのプロジェクトは任天堂の技術的保護手段を回避し、ユーザーが認可されたハードウェア以外でゲームをプレイできるようにすることができるため、著作権侵害が広まっていることがわかりました。特に、ユーザーが私たちのソフトウェアを使用して、リリース前にゲーム コンテンツを漏洩し、正当な購入者やファンの体験を台無しにしたとき、私たちは深く失望しました。

私たちは、このような事態をこれ以上許すことはできないという決断に至りました。著作権侵害は私たちの意図したことではなく、ビデオゲームビデオゲームコンソールの著作権侵害は終わらせるべきだと信じています。本日より、コードリポジトリをオフラインにし、PatreonアカウントとDiscordサーバーを廃止し、まもなくウェブサイトを閉鎖します。私たちの行動が、すべてのクリエイターの作品の著作権侵害を終わらせるための小さな一歩となることを願っています。

長年にわたるご支援と当社の決定へのご理解に感謝いたします。

 

citra-emu.org